Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 20 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Přírodovědné vzdělávání na středních odborných školách - kurikulum chemického vzdělávání
Henková Mauleová, Lucie ; Janoušková, Svatava (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
HENKOVÁ MAULEOVÁ, Lucie. Přírodovědné vzdělávání na středních odborných školách - kurikulum chemického vzdělávání. Praha, 2023. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemie. vedoucí práce: Doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. Abstrakt Práce se zaměřuje na analýzu současného nastavení kurikula chemického vzdělávání na vybraných oborech/oboru středních škol. Kurikulum bylo porovnáno z hlediska vzdělávacího obsahu a dalších parametrů s vybranými analogickými kurikuly jiných zemí, dále bylo provedeno šetření formou ohniskové skupiny zaměřené na kýžené cíle, obsah a formu přírodovědného vzdělávání na SOŠ. Na za základě této analýzy byl jako výstup práce vytvořen návrh kurikula chemického vzdělávání pro daný obor. Klíčová slova střední odborné školy, kurikulum, chemické vzdělávání
Indikátory výsledků chemického vzdělávání v České republice
Tříska, Jan ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Ganajová, Mária (oponent) ; Klečková, Marta (oponent)
Disertační práce se zabývá indikátory kvality vzdělávání. Indikátory jsou učební úlohy, které ověřují, zda žáci dosáhli zamýšlených cílů vzdělávání. Cíle vzdělávání vymezuje národní kurikulum a jsou vypsány v RVP. Ve výuce chemie by měli žáci dosahovat klíčových kompetencí a vzdělávacích výstupů z oblasti Člověk a příroda a dále z oboru chemie. Práce se zaměřuje na ověřování cílů chemického vzdělávání v rámci obecné chemie na úrovni ISCED 3 (čtyřletá gymnázia a odpovídající ročníky víceletých gymnázií). Vzhledem k tomu, že cíle chemického vzdělávání uvedené v RVP G jsou příliš obecné, byly nejprve na základě studia odborné literatury pro oblast obecné chemie vytyčeny dílčí specifické vzdělávací cíle. Dále byl navržen systém indikátorů (učebních úloh), kterými lze dosažení těchto cílů u žáků gymnázia ověřit. V práci je popsán jeden z modelů, jak s indikátory kvality vzdělávání pracovat. Systém indikátorů byl nejprve posouzen ohniskovou skupinou, která byla složena z učitelů a didaktiků chemie. Tito experti hodnotili obsahovou a konstruktovou validitu připravených indikátorů. Následně byly některé sady indikátorů zadány žákům gymnázií. U zadaných indikátorů se hodnotila úspěšnost žáků při řešení úloh. Žák, který při řešení daného indikátoru uspěl, dosáhl během svého vzdělávání specifického...
Srovnávací analýza chemického vzdělávání v ČR a ve Skotsku
Laburdová, Jiřina ; Klímová, Helena (vedoucí práce) ; Teplý, Pavel (oponent)
Klíčová slova: Skotsko, Česká republika, vzdělávací systém, chemické vzdělávání, výuka chemie, národní kvalifikace, Standard Grade, Intermediate, Higher, Advanced Higher Abstrakt: Vzdělávací systém v České republice (ČR) prochází v současné době mnoha změnami. Situace v zahraničních zemích je často tím, co nás k těmto změnám podněcuje. Cílem této práce je popsat vzdělávací systém a výuku chemie na středních školách ve Skotsku, porovnat je se situací v ČR a zhodnotit, v jakých aspektech bychom se mohli Skotskem inspirovat. Metodami výzkumu byly hospitace na hodinách chemie na třech středních školách ve Skotsku, polostrukturované rozhovory s učiteli a analýza studijních plánů a pedagogických dokumentů. Práce nejprve shrnuje historické a kulturní souvislosti, které ovlivňují vzdělávání ve Skotsku. Poté popisuje strukturu skotského vzdělávacího systému a přibližuje výuku chemie na středních školách z hlediska studijních plánů a požadavků k získání kvalifikací. Následuje popis navštívených středních škol včetně záznamů z hospitací z vybraných hodin chemie. Poslední část pak srovnává různé aspekty vzdělávacích systémů a přístupů k výuce chemie v ČR a ve Skotsku. Celková struktura vzdělávacích systémů v ČR a ve Skotsku se velmi liší a z těchto odlišností plynou i rozdíly v obsahu a uspořádání učiva v jednotlivých...
Příprava a testování nových materiálů pro výuku chemie v elektronické formě
Kraus, Jiří ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Hájková, Zdeňka (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na vytvoření komplexního výukového materiálu na téma chemická vazba. Součástí práce je vymezení obsahu učiva na základě kurikulárních dokumentů, konkrétně Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia, Katalogu zkoušek společné části maturitní zkoušky a Školního vzdělávacího programu Gymnázia Vincence Makovského v Novém Městě na Moravě. V návaznosti na vymezení obsahu učiva byla provedena pojmová analýza a analýza didaktické vybavenosti středoškolských učebnic. Dále byly zkoumány elektronické materiály a to jak v českém tak i anglickém jazyce. Na základě provedených analýz a zhodnocení byl vytvořen výukový studijní materiál, který obsahově pokrývá téma chemické vazby dle požadavků kurikulárních dokumentů. Materiál tedy obsahuje kapitoly: Úvod, Vlastnosti vazby, Vazba kovalentní, Vazba polární, VSEPR, Teorie MO, Hybridizace, Vlastnosti látek, Slabé vazebné interakce a Historie. Formou zpracovaného studijního materiálu práce je webová prezentace čítající 13 samostatných stránek, která je doplněna 80 obrázky, které byly vytvořeny od základu, a 52 flash animacemi a několika motivačními prvky.
Schopnost nastupujících studentů učitelství provádět chemické výpočty
Frolíková, Markéta ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Chroustová, Kateřina (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tím, s jakými schopnostmi přicházejí studenti na Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy na katedru chemie a didaktiky chemie a také jak se jejich schopnosti zlepší po absolvování kurzu Chemické výpočty a to konkrétně v zimním semestru v akademickém roce 2020/2021. Začátek práce, konkrétně teoretická východiska této práce, se zabývají výzkumy týkajících se chemických výpočtů, kde se řeší, s čím například při jejich řešení mají studenti problém. Dále obsahem teoretické části je postavení chemických výpočtů v kurikulárních dokumentech (RVP ZV, RVP G a RVP SOV) a také jak se k nim staví přímo na základních a středních školách. Výzkumná část se zaměřuje na schopnost studentů řešit po střední škole chemické výpočty. Zjišťování jejich schopnosti bylo pomocí vstupních testů. Zkoumána byla nejen jejich úspěšnost, ale také příčiny úspěšnosti či naopak neúspěšnosti. V další části výzkumu byl studentům zadán obdobný výstupní test po absolvování kurzu Chemické výpočty, který nám dal informace, zdali se studenti díky kurzu zlepšili v řešení chemických výpočtů. Všechny další informace pro tento výzkum byly zjištěny a doplněny pomocí polostrukturovaných rozhovorů s vybranými studenty. Z výsledků vyplývá, že studenti mají po absolvování střední školy odlišné schopnosti v řešení...
Integrovaná přírodovědná výuka a historie přírodních věd v chemickém vzdělávání
Šíba, Michal
Disertační práce Integrovaná přírodovědná výuka a historie přírodních věd v chemickém vzdělávání je zaměřena na problematiku integrace přírodovědných předmětů prostřednictvím historie přírodních věd. Práce obsahuje rešeršní část zabývající se integrovanou přírodovědnou výukou v jejích různých podobách a její analýzou z pohledu platných kurikulárních dokumentů. V práci jsou prezentovány výsledky dotazníkového šetření mezi gymnaziálními učiteli chemie k tématu mezipředmětové integrace. Dále je navržen přístup k integraci prostřednictvím historie přírodních věd. K tomuto tématu jsou vytvořeny didaktické materiály: pracovní listy a didaktický test v programu Adobe Flash. Pracovní listy byly ověřeny ve výuce na gymnáziích, výsledky ověření jsou v práci uvedeny. Práce rovněž obsahuje výsledky dvou projektů zaměřených na propagaci tématu historie přírodních věd. Jedná se o projekt Historie přírodních věd ve vzdělávání středoškolských učitelů (Fond rozvoje vysokých škol České republiky, 2011) a kurz Praha alchymistická, který byl vytvořen a realizován v rámci Rozvojového projektu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, 2011: Rok chemie - chemie všem.
Indikátory výsledků chemického vzdělávání v České republice
Tříska, Jan
Disertační práce se zabývá indikátory kvality vzdělávání. Indikátory jsou učební úlohy, které ověřují, zda žáci dosáhli zamýšlených cílů vzdělávání. Cíle vzdělávání vymezuje národní kurikulum a jsou vypsány v RVP. Ve výuce chemie by měli žáci dosahovat klíčových kompetencí a vzdělávacích výstupů z oblasti Člověk a příroda a dále z oboru chemie. Práce se zaměřuje na ověřování cílů chemického vzdělávání v rámci obecné chemie na úrovni ISCED 3 (čtyřletá gymnázia a odpovídající ročníky víceletých gymnázií). Vzhledem k tomu, že cíle chemického vzdělávání uvedené v RVP G jsou příliš obecné, byly nejprve na základě studia odborné literatury pro oblast obecné chemie vytyčeny dílčí specifické vzdělávací cíle. Dále byl navržen systém indikátorů (učebních úloh), kterými lze dosažení těchto cílů u žáků gymnázia ověřit. V práci je popsán jeden z modelů, jak s indikátory kvality vzdělávání pracovat. Systém indikátorů byl nejprve posouzen ohniskovou skupinou, která byla složena z učitelů a didaktiků chemie. Tito experti hodnotili obsahovou a konstruktovou validitu připravených indikátorů. Následně byly některé sady indikátorů zadány žákům gymnázií. U zadaných indikátorů se hodnotila úspěšnost žáků při řešení úloh. Žák, který při řešení daného indikátoru uspěl, dosáhl během svého vzdělávání specifického...
Didaktický software pro výuku chemie na úrovni ISCED 2
Sadykov, Timur ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Havlíček, David (oponent) ; Svoboda, Lubomír (oponent)
1 ABSTRAKT Současné chemické vzdělávání řeší problémy spojené především se stanovením obsahu učiva, který bude odborně správný, přiměřeně rozsáhlý a zároveň spojený s aktuálními aspekty života současné společnosti, a problémy strategie výuky, která bude podněcovat zájem a zaujetí žáků pro přírodní vědy. Hlavním cílem disertační práce je vytvořit vzdělávací webovou stránku s interaktivním kurzem chemie pro 2. stupeň základních škol a nižší ročníky víceletých gymnázií a ověřit její účinnost ve školní praxi. V první části práce jsou popsány vybrané způsoby interaktivní výuky chemie podporující zvýšení kognitivní aktivity žáků a účinnosti učebního procesu s využitím ICT. Ve druhé části práce je charakterizován vytvořený kurz chemie a uvedeny možné způsoby aplikace interaktivní výuky v tomto kurzu. Kurz obsahuje celkem 14 tematických bloků, dále dělených na 2-6 dílčích témat. Všechny tematické bloky jsou vytvořeny s přihlédnutím k praktickému použití oboru chemie a využití uvedených interaktivních výukových metod. Vytvořený kurz byl pilotně ověřován ve výuce chemie v Kazachstánu a České republice v letech 2018-2020, a to především z hlediska zjištění zájmu žáků o tento způsob výuky formou dotazníkového šetření. První ověřování vzdělávacích materiálů interaktivního kurzu chemie bylo provedeno v Karagandě...
Indikátory výsledků chemického vzdělávání v České republice
Tříska, Jan
Disertační práce se zabývá indikátory kvality vzdělávání. Indikátory jsou učební úlohy, které ověřují, zda žáci dosáhli zamýšlených cílů vzdělávání. Cíle vzdělávání vymezuje národní kurikulum a jsou vypsány v RVP. Ve výuce chemie by měli žáci dosahovat klíčových kompetencí a vzdělávacích výstupů z oblasti Člověk a příroda a dále z oboru chemie. Práce se zaměřuje na ověřování cílů chemického vzdělávání v rámci obecné chemie na úrovni ISCED 3 (čtyřletá gymnázia a odpovídající ročníky víceletých gymnázií). Vzhledem k tomu, že cíle chemického vzdělávání uvedené v RVP G jsou příliš obecné, byly nejprve na základě studia odborné literatury pro oblast obecné chemie vytyčeny dílčí specifické vzdělávací cíle. Dále byl navržen systém indikátorů (učebních úloh), kterými lze dosažení těchto cílů u žáků gymnázia ověřit. V práci je popsán jeden z modelů, jak s indikátory kvality vzdělávání pracovat. Systém indikátorů byl nejprve posouzen ohniskovou skupinou, která byla složena z učitelů a didaktiků chemie. Tito experti hodnotili obsahovou a konstruktovou validitu připravených indikátorů. Následně byly některé sady indikátorů zadány žákům gymnázií. U zadaných indikátorů se hodnotila úspěšnost žáků při řešení úloh. Žák, který při řešení daného indikátoru uspěl, dosáhl během svého vzdělávání specifického...
Indikátory výsledků chemického vzdělávání v České republice
Tříska, Jan ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Ganajová, Mária (oponent) ; Klečková, Marta (oponent)
Disertační práce se zabývá indikátory kvality vzdělávání. Indikátory jsou učební úlohy, které ověřují, zda žáci dosáhli zamýšlených cílů vzdělávání. Cíle vzdělávání vymezuje národní kurikulum a jsou vypsány v RVP. Ve výuce chemie by měli žáci dosahovat klíčových kompetencí a vzdělávacích výstupů z oblasti Člověk a příroda a dále z oboru chemie. Práce se zaměřuje na ověřování cílů chemického vzdělávání v rámci obecné chemie na úrovni ISCED 3 (čtyřletá gymnázia a odpovídající ročníky víceletých gymnázií). Vzhledem k tomu, že cíle chemického vzdělávání uvedené v RVP G jsou příliš obecné, byly nejprve na základě studia odborné literatury pro oblast obecné chemie vytyčeny dílčí specifické vzdělávací cíle. Dále byl navržen systém indikátorů (učebních úloh), kterými lze dosažení těchto cílů u žáků gymnázia ověřit. V práci je popsán jeden z modelů, jak s indikátory kvality vzdělávání pracovat. Systém indikátorů byl nejprve posouzen ohniskovou skupinou, která byla složena z učitelů a didaktiků chemie. Tito experti hodnotili obsahovou a konstruktovou validitu připravených indikátorů. Následně byly některé sady indikátorů zadány žákům gymnázií. U zadaných indikátorů se hodnotila úspěšnost žáků při řešení úloh. Žák, který při řešení daného indikátoru uspěl, dosáhl během svého vzdělávání specifického...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 20 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.